Werkwijze

Een  overtuigende speech is maatwerk; een tekst die past bij spreker, publiek en moment. . 

Hoe schrijf ik uw speech?

Een goede speech begint met een (kennismakings)gesprek tussen schrijver en spreker. De belangrijkste onderwerpen tijdens dat gesprek zijn ‘boodschap’ en ‘publiek’. Wat wilt u overbrengen? Waarover wilt u het publiek informeren? Waarvan wilt u hen overtuigen? En: wie zitten er in de zaal? Wat verwachten ze van de spreker? Wat weten ze over het onderwerp?

Deze informatie heb ik nodig om te bepalen hoe ik de speech moet opbouwen. Of ik moet beginnen met een leuk verhaaltje om een goede sfeer te creëren of dat ik direct met de deur in huis kan vallen. Of ik een offensieve of defensieve toon moet zetten. Of ik hier en daar jargon kan gebruiken of niet.
Tijdens dit gesprek krijg ik ook een indruk van wie u bent, hoe u praat en hoe u beweegt. Dat is belangrijk voor de taal en toon van de speech, want iedere spreker heeft een andere, eigen stijl.
Op basis van de informatie uit het voorgesprek en eventuele andere (achtergrond)informatie, bijvoorbeeld van uw medewerkers, ga ik aan het werk.

De concepttekst gaat naar u voor commentaar, aanvullingen of wijzigingen, die ik dan weer verwerk. Dit is, net als het voorgesprek, een heel belangrijk onderdeel van het proces. Alleen door een goede samenwerking tussen spreker en schrijver wordt een speech wat een speech moet zijn: maatwerk!

Daarna is het tijd om te oefenen. Ook daarbij kan ik u helpen. Samen kunnen we dan bekijken of het verhaal goed overkomt, of u de juiste klemtonen legt en de goede pauzes inlast. En, niet te vergeten, of u niet te veel met uw vingers friemelt, met uw armen zwaait of met uw oren klappert. Want lichaamstaal is ook heel belangrijk.

Als u gaat spreken voor een – heel – groot publiek, kunnen we ook oefenen met een TelePrompter, in samenwerking met het bedrijf Scriptease ( http://www.scriptease.nl/congressen.html)

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op.